Newyorští King Buffalo jsou nadějným uskupením, kteří již několikrát dokázali, že se určitě vyplatí sledovat jejich tvorbu. Existují od roku 2013, ale stále zrají jako dobré víno, jak ostatně dokazuje jejich novinka Acheron.

Za svou kariéru King Buffalo vydali doposud 3 řadová alba a 4 EP. Trio tvoří zpěvák a kytarista Sean McVay, baskytarista Dan Reynolds a bubeník Scott Donaldson. Jejich styl je často popisován jako psychedelický rock, ale vlivů v jejich tvorbě lze nalézt mnohem více. Patrné jsou kořeny Stone rocku a dalších odnoží. Není snadné je zaškatulkovat.

Jako zřejmě každého na planetě i King Buffalo silně ovlivnila pandemie Covid-19 probíhající v uplynulých letech. Kapela se rozhodla čas využit, a vytvořit něco pozitivního. Vznikl materiál na celkem tři studiová alba. Každé je svým způsobem jiné. Acheron je už druhou nahrávkou v pořadí po kritiky velmi dobře přijaté desce The Burden of Restlessness, která ukázala tvrdší stránku této trojce a textově odráží dobu kovidovou. Mísí se zde pocity neklidu, stresu. Novinka Acheron je pak návratem do minulosti a navázáním na skvělé EP Death Star. Písní je na albu podstatně méně, ale mají neopakovatelnou, a jen těžko uchopitelnou atmosféru, kterou u  jiné kapely na světě prostě nenajdete. Čtveřice přibližně desítiminutových opusů má navíc naprosto brilantní zvuk. A to hned z několika důvodů. Jedním z nich je, že Sean McVay krom bravurní práce na kytaru umí i skvěle zvukařinu. A dalším důvodem je velmi netypické místo kde nahrávka vznikla. Kapela se rozhodla odcestovat do druhé nejnavštěvovanější turistické oblasti ve státě New York – jeskyně Howe. Tento unikátní prostor se nachází téměř 50 metrů pod zemí a protéká jím potůček, který dále pokračuje do jezera. Na některých místech desky je snadno slyšitelný. Akustika prostoru je navíc opravdu fantastická a písně působí až mysticky. Po všech čertech, opravdu skvělý nápad.

Acheron tak díky tomu zní naprosto unikátně a nepřipomíná nic, co bych již slyšel jinde. (Což je v tomto hudebním žánru už troufám si říci skoro unikát). Nic by to ovšem nebylo platné bez silného hudebního materiálu a ten tu rozhodně nechybí. Hned úvodní Acheron se „probouzí“ za zvuku tekoucí vody a je samozřejmě odkazem na stejnojmennou mýtickou řeku, o které se lidé domnívali, že protéká podsvětím. Odtud také význam slova, který je akhea reón, což znamenalo proud žalu. V Dantově Pekle pak tvoří řeka Acheron hranici pekla. Ale je to jen první z mnoha motivů na desce odkazující k podobné legendě.

Nosnou plochou alba jsou opakující se hudební motivy postupně vrstvené a využívající i prostor ve kterém byly nahrány. Díky tomu působí až hypnoticky, a na kvalitní hifi sestavě vytvoří zajímavou kulisu. Pokud znáte již tvorbu těchto Newyorčanů, tak vám tyto postupy nebudou úplně neznámé. Osobně desku vnímám jako koncepční dílko a dává my smysl poslech jako celek. Žádná skladba zásadně nepřevyšuje jinou a vzájemně se prolínají. Celek pak působí jako starší a propracovanější tvář dřívějších King Buffalo a zároveň je příslibem i velkých věcí, protože toto trio opravdu tvoří velmi zajímavé věci. Závěrečná věc Cerberus (Kerberos) na desce to jen podtrhuje. Kerberos je trojhlaví pes, který střeží vchod do podsvětí a kapela jako by ho v posledních minutách desky probouzela a prosila o návrat z podsvětí. Čtyřicet minut uteče jako nic a po jejím doznění mám pocit, že jsem opravdu slyšel něco výjimečného, a neztrácí se to ani po opakovaných přehráních. King Buffalo spolu s Grantem Husselman, který se specializuje na nahrávání materiálu v odlehlých lokalitách dokázali vytvořit opravdu působivé dílko, které kameramanem Adam Antalek zvěcnil i obrazově. Nahrávku lze tedy pořídit i v této podobě a připomene třeba nahrávky Pink Floyd – Live in Pompeii. Srovnání s ranou tvorbou této kapely je zde celkově velmi na místě.

Výsledkem byla zdá se překvapena i samotná kapela. „Nahrávání a natáčení v jeskyni bylo mnohem intenzivnější, než jsme předpokládali. U každé z plánovaných desek jsme věděli, že každá musí být jiná. Tím, že jsme se vymanili z pohodlí našeho studia a natáčeli živě desítky metrů pod zemí, jsme v mnoha ohledech dokázali něco jedinečného. Nemůžeme se dočkat, až to budou moci všichni vidět a slyšet.“ Uvedl bubeník Scott Donaldson před vydáním. Pochválit musím i obal „jeskyní nahrávky“, kterou obstaral Ryan T. Hancock, jehož art kapela použila už na již zmíněném EP Dead Star.

Druhá deska z plánované trilogie je pro mě zatím favoritem, ale již letos bychom se měli dočkat završení a jsem opravdu zvědav s jakým materiálem King Buffalo přijdou, protože Acheron je podle mého názoru jedna z nejoriginálnějších hudebních nahrávek posledních let, ke které se i po letech budu rád vracet.

Hodnocení: 6/6  
Kapela: King Buffalo
Album: Acheron
Label: Stickman Record
Žánr: Stoner rock / Psychedelický rock / Space rock
Datum vydání: 3. prosince 2021, nahráno 26. dubna 2021 v jeskyni Howe

00:40:12

  1. Acheron
  2. Zephyr
  3. Shadow
  4. Cerberus
Kategorie: Kategorie: Recenze,

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *