Blaze Bayley neměl nikdy na růžích ustláno. Fanoušci Iron Maiden ho nikdy plně nepřijali a jeho období v kapele není všeobecně vnímáno jako dobré. Po návratu Bruce však nehodil flintu do žita a vrhl se na sólovou karieru. Sám se však už nikdy nevrátil na heavy metalový Olymp. Spíše hrál v „krčmách“ pro skupinky fanoušků, kteří ho léta podporují v dalším pokračováním cesty, kterou by jinak už dávno vzdal. V diskografii Blaze lze najít dobré věci, ale také dosti průměrné. To ovšem není případ novinky Circle Of Stone. Blaze se vrací a má toho hodně na srdci…

Blazův návrat s pokorou 

Pokud Circle Of Stone něco je, tak je to upřímná výpověď člověka, který se ohlíží s velkou pokorou a nebojí se být i kritický. Nedávné časy byly pro Blaze Bayleyho jízdou na horské dráze . V návaznosti na trilogii Infinite Entanglement z let 2016 až 2018 vydal úspěšné album War Within Me z roku 2021 a koncertoval po celém světě. Na začátku roku 2023 utrpěl těžký infarkt, který si vyžádal operaci. Turné bylo zrušeno a nikdo netušil, jak to bude dál. Po měsících rekonvalescence se ovšem Blaze se svou kapelou vrátil a slíbil nové album a tady je. Upřímnější a heavy než kdy dřív.

Blaze má dar napsat silné a přitom jednoduché texty. Někdy to má příchuť patosu ano, ale tentokrát hranice překročena není, což je evidentní plus. Album je rozděleno na dvě kapitoly. „První strana obsahuje šest nesouvisejících písní, které popisují lidskou křehkost, odolnost, odvahu a vděčnost.“ Říká sám Blaze. Novinka začíná svižně. Mind Reader je heavy vypalovačka jako blázen. Silný refrén a vlastně je předzvěstí písní následujících. Tears in Rain pokračuje ve stejném stylu. Silný text, melodie i refrén. Částečné zklidnění nabídne až následující Rage. Vynikající počin. Jedna skladba silnější než druhá.

Nutno podotknout, že šestice skladeb první části uteče jako nic. Nefalšovaný, přímočarý heavík, který si na nic nehraje. Silné melodie a refrény. Vše vede principál Blaze a zpívá jako ďas. Schválně si pusťte The Year Beyond This Year. Toto je jednoznačně jedno z nejsilnější alb v dosavadní sólové kariéře Bayleyho.

První část uzavírá balada The Broken Man ze které mrazí, když přihlédneme k osudu této hvězdy. Blaze je až překvapivě kritický a přiznává, že byl příliš sobecký a příliš hrdý. Je to velmi, velmi osobní zpověď, se kterou se ale není těžké ztotožnit, protože většina z nás se žene za věcmi, které v životě nejsou tolik podstatné a často si to uvědomujeme až když je příliš pozdě. Písní promlouvá hlavně k fanouškům, kteří ho celá ta dlouhá léta nenechali odejít… Tolik pokory v jedné písní. Klobouk dolů.

Celek však táhne dolu produkce a výsledný zvuk, který prostě není dobrý. Znatelné je to hlavně u bicích, kde se používají triggery. Krátce vysvětlím o co jde. Triggery se přidělávají k bubnům a jde o elektrosnímače, které umí třeba to, že všechny údery zní stejně. Eliminují tedy chyby bubeníků. Tato metoda se hodně používá u kopáků, aby každý úder měl stejnou intenzitu a razanci. Což je využívané hodně u extrémních žánrů, kde jsou rychlé bicí. Pokud se to však přežene výsledkem je, že bicí zní jako naprogramované a příliš ploché. Přesně jako je to zde. Přitom Martin McNee není nějak špatný bubeník a moc mi toto rozhodnutí nedává smysl. Celkově to pak kazí pocit z celkového poslechu. Na hlas jsou v určitých částech alba použity také efekty, ale není to nic strašného. Je však znatelné, že tam jsou. Přál bych si, aby tohle vyšlo pod velkou produkcí. Materiál by si to zasloužil a pocit z celého díla mohl být ještě mnohem lepší. 

Druhá část alba je otevřena hrou na dudy, kterým sekundují kytary. Podle slov frontmana: „Druhá strana obsahuje šest propojených písní, které vyprávějí příběh našeho zapomenutého kmene a o hledání pravdy v srdci kruhu vysokých kamenů.“  Přesně na to najdeme také odkaz na přebalu, který má na svědomí můj oblíbený  Alberto „Akirant“ Quirantes, který spolupracoval s Blazem už v minulosti. The Call of the Ancestors postupně přejde v titulní Circle of Stone. Jde podle mě o slabší věc na desce, kde je znatelná horší produkce a nepomohl ani hostující Niklas Stålvind z kapely Wolf. I přes mé výhrady jde pořád o parádní heavy kousek, který bude fungovat i na koncertech.

A stejný host se pak objeví ještě v písni A Day of Reckoning. Hutná píseň připomene třeba Black Sabbath v éře bez Ozzyho. Nejdelší skladba desky má lehce přes pět minut. Což mnohé naznačuje. Čas strávený u Circle of Stone rychle uteče. Celkově jde o necelých 45 minut, ale působí to kratším dojmem. Album na závěr nabídne hitovou The Path of the Righteous Man. Toto vyjít v osmdesátkách, tak jsou toho plná rádia. Celkově si myslím, že by si toto zasloužilo více pozornosti. Deska je zatím ve stínu slavnějších kolegů. Bruce Dickinson vede prodejní žebříčky a Judas Priest dobývají srdce heavy fanoušků, ale ani Blaze se nemá za co stydět. Naopak v mnoha ohledech si vede lépe. Krásnou tečkou na tomto dortu je balada s houslemi  Anne Bakker a jemným ženským vokálem Tammy-Rae Bois. Po doznění zůstane zvláštní prázdno a člověk má chuť si tu jízdu projít znovu.

Hodnocení: 4,5/6

Interpret: Blaze Bayley
Album: Circle Of Stone
Label: Blaze Bayley Recordings
Žánr: Heavy metal

Datum vydání: 23. února 2024

1. Mind Reader
2. Tears in Rain
3. Rage
4. The Year Beyond This Year
5. Ghost in the Bottle
6. Broken Man
7. The Call of the Ancestors
8. Circle of Stone
9. Absence
10. A Day of Reckoning
11. The Path of the Righteous Man
12. Until We Meet Again

Sestava: Blaze Bayley – zpěv, Chris Appleton – kytara, Luke Appleton – kytara , Karl Schramm – basa, Martin McNee – bicí

Hosté
Niklas Stålvind – zpěv Circle of Stone”, Call of the Ancestors a A Day of Reckoning, Tammy-Rae Bois – zpěv v Until We Meet Again, Anne Bakker – housle v Rage a Until We Meet Again, Vicky Kennerley – dudy v The Call of the Ancestors

Kategorie: Kategorie: Recenze, Štítky:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *